Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou. 

 

 
 

ZVÝŠENIE ÚROVNE ODBORNÉHO
VZDELÁVANIA NA SPoŠ
VO VEĽKÝCH KAPUŠANOCH

 
 





projekt realizovaný v rámci SOP Ľudské zdroje


Priorita č.3: Zvýšenie kvalifikačného potenciálu a adaptability zamestnancov a osôb vstupujúcich na trh práce

Opatrenie č. 3.1: Prispôsobenie odbornej prípravy a vzdelávania požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach.


 

 
 

 
 
 
 
 

október 2006 – august 2008

 
   

 

- 2 -

 
 

Dôvody vzniku projektu

Situáciu na trhu práce na území Košického samosprávneho kraja charakterizuje nízka zamestnanosť obyvateľov. Vysoká je miera nezamestnanosti v kategórii mladých ľudí vo veku 15-24 rokov (43,6%), pričom okres Michalovce patrí medzi okresov s najväčším počtom nezamestnaných. V prístupe k pracovným príležitostiam na súčasnom trhu práce regiónu sú znevýhodnení mladiství a absolventi škôl, ženy po materskej dovolenke a občania rómskej národnosti.
Najzávažnejší dôvod nepriaznivej situácie mladých na trhu práce vyplýva z toho, že profily sú málo flexibilné a neumožňujú rýchle reagovať na trh práce.
Najčastejšie problémy pri prijímaní zamestnancov sú nedostatočné jazykové znalosti, slabé znalosti z oblasti riadenia a manažmentu, podnikateľských aktivít, zručnosť plne využívať informačno-komunikačné technológie a schopnosť prispôsobiť sa zmenám a samostatne riešiť problémy.
Nevyhnutným predpokladom pozitívneho obratu v uvedenej oblasti sú zásadné zmeny v systéme poskytovania odborného vzdelávania. Zmeny v odbornom vzdelávaní sa týkajú zavedenia nových učebných osnov, učebných plánov a doplnkových učebných textov vytvorených za účasti zamestnávateľských organizácií a nových vzdelávacích programov.
Výchova vysokokvalifikovaných a flexibilných mladých ľudí, ktorí sú schopní so silnými kľúčovými kompetenciami v informačných a komunikačných technológiách, dostatočnými jazykovými, sociálnymi a podnikateľskými vedomosťami a zručnosťami uplatniť sa na trhu práce a pružne reagovať na všetky jeho zmeny. Práve tieto zručnosti a vedomosti vytvárajú možnosti pre mladých ľudí získať kvalitnejšie pracovné miesto.
 

 
   

 

- 3-

 
 

Hlavný cieľ projektu

Celkovým cieľom projektu je vytvoriť, overiť a upraviť učebné osnovy vzhľadom na aktuálne potreby trhu práce regiónu a spoločnosti založenej na vedomostiach.

 

Špecifické ciele projektu

Špecifický cieľ 1
Preskúmať požiadavky zamestnávateľov vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov v poľnohospodárstve.

Špecifický cieľ 2
Vytvoriť učebné osnovy pre vybrané skupiny odborných a všeobecno-vzdelávacích predmetov rešpektujúce požiadavky zamestnávateľov.

Špecifický cieľ 3
Overiť novovytvorené učebné osnovy vo výučbe profilovaných predmetov na vzorke žiakov.

Špecifický cieľ 4
Vyhodnotiť výsledky projektu za účasti zamestnávateľov .


 
 
   

 

- 4 -

 
 

Cieľové skupiny

    • pedagogickí pracovníci,
    • žiaci stredných škôl,
    • žiaci stredných škôl pochádzajúcich zo znevýhodneného prostredia.

Očakávané výsledky projektu:

  • výstup
    • 37 inovovaných a novovytvorených učebných osnov,
    • 6000 strán novovytvorených učebných textov,
    • 60 žiakov zúčastnených na programoch založených na inovovaných a novovytvorených učebných osnovách,

  • výsledok
    • 25% žiakov študujúcich podľa inovovaných učebných osnov z celkového počtu žiakov školy,
    • 43% inovovaných učebných osnov z celkového počtu učebných osnov používaných na škole.

  • dopad
    • 37 inovovaných učebných osnov fungujúcich po 12 mesiacoch od ukončenia pomoci,
    • 241 žiakov odborného vzdelávania študujúcich podľa inovovaných učebných osnov po 12 mesiacov od ukončenia pomoci.

 


 
   

 

- 5 -

 
 

Aktivity projektu

Aktivity v rámci špecifického cieľa 1

1.6.1.1 Vytvoriť dotazník na zmapovanie požiadaviek trhu práce vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov SPoŠ.
1.6.1.2 Distribuovať dotazníky a pozvánky na úvodný seminár projektu zamestnávateľom.
1.6.1.3 Úvodný seminár projektu v priestoroch Strednej poľnohospodárskej školy.
1.6.1.4 Vyhodnotiť výsledky dotazníkov.
1.6.1.5 Vyhotoviť brožúru o výsledkoch prieskumu.

Aktivity špecifického cieľa 2:

1.6.2.1 Zostaviť tímy odborných predmetov a tímy vybraných všeobecnovdelávacich predmetov.
1.6.2.2 Publikovať čiastkové výsledky projektu.
1.6.2.3 Vypracovať učebné osnovy a vytvoriť doplnkové učebné texty pre jednotlivé predmety.
1.6.2.4 Vybrať vzorky žiakov na pilotné vyučovanie.
1.6.2.5 Publikovať čiastkové výsledky projektu.

Aktivity špecifického cieľa 3:

1.6.3.1 Pilotné vyučovanie.
1.6.3.2 Publikovať doterajšie výsledky.

Aktivity špecifického cieľa 4:

1.6.4.1 Vyhodnotiť výsledky pilotného vyučovania.
1.6.4.2 Uskutočniť konferenciu pre zamestnávateľov
 
 
   

 

- 6 -

 
 



Požiadavky zamestnávateľov vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov SPoŠ vo Veľkých Kapušanoch


Z realizovaného prieskumu, ktorý sa uskutočnil medzi podnikateľmi zaoberajúcimi sa agropodnikaním a agroturistikou vyplynuli nasledovné závery:

  • Podnikatelia navrhujú posilniť výučbu marketingu, manažmentu, právnej náuky a informatiky. Škola sa má zamerať na výučbu racionálnej výživy, pôdoznalectva, záhradníctva, včelárstva, vinohradníctva a ekológie poľnohospodárstva.


  • Podnikatelia ďalej navrhujú:

    • využívať modernejšie aktivizujúce formy vyučovania, ktoré u žiakov rozvíjajú samostatnosť, komunikatívnosť, tvorivosť a konkrétne praktické zručnosti,
    • vo výučbe využívať internet, odbornú tlač, exkurzie, prax priamo vo výrobe a skúsenosti odborníkov z praxe,
    • poznať činnosti daňového úradu, Úradu práce, sociálnych vecí a roiny a Sociálnej poisťovne,
    • vlastniť vodičské oprávnenie, hlavne skupiny B,
    • aby odborná súvislá prax v podniku trvala minimálne 3 týždne,
    • aby počas odbornej praxe žiaci mali možnosť prejsť všetkými oddeleniami podniku a spoznať základné činnosti, ktoré sú nevyhnutné pre ich chod,


 

 
   

 

- 7 -

 
 

    • osvojiť si organizačné a obsahové náplne stredného manažmentu,
    • osvojiť si aspoň jeden cudzí jazyk, najlepšie anglický,
    • naučiť sa správne komunikovať so spolupracovníkmi, vhodným spôsobom riešiť konfliktné situácie a problémy,
    • viesť žiakov k tímovej spolupráci,
    • prepájať teóriu s praxou,
    • rozvíjať u žiakov pozitívny postoj k učeniu a k práci,
    • aktualizovať zloženie odborných predmetov podľa potrieb praxe,
    • vyučovať zaujímavo,
    • redukovať množstvo učiva,
    • aktívne spolupracovať s podnikmi,
    • vyžadovať od každého učiteľa, aby neustále sledoval zmeny a najnovšie výdobytky vedy a techniky vo svojom odbore a promptne tieto poznatky poskytoval žiakom,
    • na rozvoj kľúčových kompetencií vypracovať vhodné modelové situácie, prípadové štúdie, problémy, projekty,
    • pozývať do školy odborníkov z praxe, aby oboznámili žiakov so skutočnými úspechmi ale aj s prekážkami ich podnikateľskej činnosti,
    • zamerať sa viac na výučbu odborných predmetov,
    • umožniť učiteľom a žiakom účasť na výstavách a veľtrhoch, kde sa dozvedia o novinkách v poĺnohospodárstve.

 

 
   

 

- 8 -

 
 

Očakávané výsledky projektu:


  • výstup

    • 37 inovovaných a novovytvorených učebných osnov,
    • 6000 strán novovytvorených učebných textov,
    • 60 žiakov zúčastnených na programoch založených na inovovaných a novovytvorených učebných osnovách.

  • výsledok

    • 25% žiakov študujúcich podľa inovovaných učebných osnov z celkového počtu žiakov školy,
    • 43% inovovaných učebných osnov z celkového počtu učebných osnov používaných na škole.

  • dopad

    • 37 inovovaných učebných osnov fungujúcich po 12 mesiacoch od ukončenia pomoci,
    • 241 žiakov odborného vzdelávania študujúcich podľa inovovaných učebných osnov po 12 mesiacov od ukončenia pomoci.

 

 
   

 

- 9 -

 
 



Význam aktivít projektu pre absolventov SPoŠ


Poskytovanie odborného vzdelávania a prípravy, ktoré vyhovujú požiadavkám trhu práce, ako aj požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach je jedinou cestou ako zlepšiť možnosti absolventov odborných škôl pri hľadaní zamestnania.

Aktivity projektu vedú k zlepšeniu odbornej pripravenosti, digitálnej gramotnosti a zručností potrebných na dosiahnutie úspechu pri uplatnení sa na trhu práce. Zníženie miery nezamestnanosti v regióne je základným predpokladom pre zabezpečenie jeho ekonomickej stability a budúceho rozvoja.

Celkový cieľ projektu prispieva k výchove vysokokvalifikovaných a flexibilných mladých ľudí, ktorí sú schopní so silnými kompetenciami v informačných a komunikačných technológiách, dostatočnými jazykovými, podnikateľskými a sociálnymi vedomosťami a zručnosťami uplatniť sa na trhu práce a pružne reagovať na všetky jeho zmeny.
V rámci projektu bude overovaný postup implementácie nových učebných osnov, učebných plánov a projektového vyučovania vo vyučovaní odborných predmetov a vybraných všeobecnovzdelávacích predmetov na SPoŠ.

Overené postupy škola ustáli vo svojom vzdelávacom systéme a rozvíja vyučovanie na základe overených postupov aj vo vyučovaní ostatných predmetov. Výsledkom aktivít bude vytvorenie nového systému poskytovania vzdelávacích služieb, zameraného na rozvoj tvorivého myslenia, kľúčových odborných a všeobecných kompetencií mladých absolventov.

 

 
   

 

- 10 -

 
 

Realizátor projektu

Stredná poľnohospodárska škola vo Veľkých Kapušanoch má vyše 50 ročný tradíciu, v priebehu polstoročia vychovala desiatky odborníkov poľnohospodárov.


Počet tried na škole: 10
Počet žiakov: 201
Počet pedagogických zamestnancov: 18

Študijné odbory:

AGROPODNIKANIE: alternatívne poľnohospodárstvo
AGROPODNIKANIE: agroturistika
AGROPODNIKANIE: poľnohospodársky manažment

Škola dosahuje dlhodobo výborné výchovno-vzdelávacie výsledky i úspechy v mimoškolskej činnosti.

Realizované projekty

INFOVEK – od r. 2003

Otvorená škola – Infovek – 2005

DIGITÁLNE ŠTÚROVSTVO – od apríla 2006

ESF – „Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na SpoŠ vo Veľkých Kapušanoch“
 

 
   

 

- 11 -

 
 

 
 

 

Európsky sociálny fond je európskym finančným nástrojom, ktorý podporuje vytváranie nových a lepších pracovných miest, rozvoj ľudských zdrojov, zvyšovanie kvality a produktivity práce a sociálnu integráciu na trh práce.

Európsky sociálny fond podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov zamerané na rozvoj trhu práce a ľudských zdrojov hlavne v kontexte nových aktívnych politík a systému boja proti nezamestnanosti.

Európsky sociálny fond bol zriadený v roku 1957 Rímskou zmluvou o založení Európskeho hospodárskeho spoločenstva. Je najstarší zo všetkých štrukturálnych fondov. Investuje už takmer 50 rokov finančné prostriedky do programov, ktoré prispievajú aj k zvýšeniu odbornosti ľudí a rozvoju ich pracovného potenciálu. Slovenská republika začala čerpať finančné prostriedky z Európskeho sociálneho fondu v roku 2004.

Riadením pomoci z Európskeho sociálneho fondu je na základe uznesenia vlády č. 317 poverené Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.

Poslaním Európskeho sociálneho fondu (ESF) je predchádzať nezamestnanosti, odstraňovať nezamestnanosť, pomáhať zamestnancom ako aj podnikom čeliť novým výzvam, podporovať sociálnu integráciu a rovnosť príležitostí v zamestnaní a hospodársku a sociálnu súdržnosť.

 
     
   

   

- 12 -

 
  Projektový tím    
Manažér projektu: Ing. Nóra Jencsőová Dajka
  Koordinátor projektu: PhDr. Mária Kaletová  
  Správca siete: Ing. Ernest Kaleta  
  Účtovník projektu: Terézia Kis Bertová  
  Administrátor projektu: Alžbeta Cserépová  
 

 

Kontakt:

Stredná poľnohospodárska škola
Nám. I. Dobóa č.1
079 01 Veľké Kapušany

E-mail: skola@sposkap.svcmi.sk
Tel.: 056/6382427
Ďalšie informácie o projekte na: www.sposvkapusany.edu.sk