|
|
 |
|
|
 |
ZVÝŠENIE
ÚROVNE ODBORNÉHO
VZDELÁVANIA NA SPoŠ
VO VEĽKÝCH KAPUŠANOCH |
 |
|
|
projekt realizovaný v rámci SOP Ľudské zdroje
Priorita č.3: Zvýšenie kvalifikačného potenciálu a adaptability
zamestnancov a osôb vstupujúcich na trh práce
Opatrenie č. 3.1: Prispôsobenie odbornej prípravy a vzdelávania
požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
október 2006 – august 2008 |
|
|
|
 |
|
|
- 2 - |
|
|
Dôvody vzniku projektu
Situáciu na trhu práce na území Košického samosprávneho kraja
charakterizuje nízka zamestnanosť obyvateľov. Vysoká je miera
nezamestnanosti v kategórii mladých ľudí vo veku 15-24 rokov
(43,6%), pričom okres Michalovce patrí medzi okresov s najväčším
počtom nezamestnaných. V prístupe k pracovným príležitostiam na
súčasnom trhu práce regiónu sú znevýhodnení mladiství a absolventi
škôl, ženy po materskej dovolenke a občania rómskej národnosti.
Najzávažnejší dôvod nepriaznivej situácie mladých na trhu práce
vyplýva z toho, že profily sú málo flexibilné a neumožňujú rýchle
reagovať na trh práce.
Najčastejšie problémy pri prijímaní zamestnancov sú nedostatočné
jazykové znalosti, slabé znalosti z oblasti riadenia a manažmentu,
podnikateľských aktivít, zručnosť plne využívať
informačno-komunikačné technológie a schopnosť prispôsobiť sa zmenám
a samostatne riešiť problémy.
Nevyhnutným predpokladom pozitívneho obratu v uvedenej oblasti sú
zásadné zmeny v systéme poskytovania odborného vzdelávania. Zmeny v
odbornom vzdelávaní sa týkajú zavedenia nových učebných osnov,
učebných plánov a doplnkových učebných textov vytvorených za účasti
zamestnávateľských organizácií a nových vzdelávacích programov.
Výchova vysokokvalifikovaných a flexibilných mladých ľudí, ktorí sú
schopní so silnými kľúčovými kompetenciami v informačných a
komunikačných technológiách, dostatočnými jazykovými, sociálnymi a
podnikateľskými vedomosťami a zručnosťami uplatniť sa na trhu práce
a pružne reagovať na všetky jeho zmeny. Práve tieto zručnosti a
vedomosti vytvárajú možnosti pre mladých ľudí získať kvalitnejšie
pracovné miesto.
|
|
|
|
 |
|
|
- 3- |
|
|
Hlavný cieľ projektu
Celkovým cieľom projektu je vytvoriť, overiť a upraviť učebné osnovy
vzhľadom na aktuálne potreby trhu práce regiónu a spoločnosti
založenej na vedomostiach.
Špecifické ciele projektu
Špecifický cieľ 1 Preskúmať požiadavky zamestnávateľov vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov v poľnohospodárstve.
Špecifický cieľ 2 Vytvoriť učebné osnovy pre vybrané skupiny odborných a
všeobecno-vzdelávacích predmetov rešpektujúce požiadavky
zamestnávateľov.
Špecifický cieľ 3 Overiť novovytvorené učebné osnovy vo výučbe profilovaných predmetov
na vzorke žiakov.
Špecifický cieľ 4 Vyhodnotiť výsledky projektu za účasti zamestnávateľov .
|
|
|
|
 |
|
|
- 4 - |
|
|
Cieľové skupiny
- pedagogickí pracovníci,
- žiaci stredných škôl,
- žiaci stredných škôl pochádzajúcich zo znevýhodneného
prostredia.
Očakávané výsledky projektu:
- výstup
- 37 inovovaných a novovytvorených učebných osnov,
- 6000 strán novovytvorených učebných textov,
- 60 žiakov zúčastnených na programoch založených na
inovovaných a novovytvorených učebných osnovách,
- výsledok
- 25% žiakov študujúcich podľa inovovaných učebných osnov
z celkového počtu žiakov školy,
- 43% inovovaných učebných osnov z celkového počtu
učebných osnov používaných na škole.
- dopad
- 37 inovovaných učebných osnov fungujúcich po 12
mesiacoch od ukončenia pomoci,
- 241 žiakov odborného vzdelávania študujúcich podľa
inovovaných učebných osnov po 12 mesiacov od ukončenia
pomoci.
|
|
|
|
 |
|
|
- 5 - |
|
|
Aktivity projektu
Aktivity v rámci špecifického cieľa 1
1.6.1.1 Vytvoriť dotazník na zmapovanie požiadaviek trhu práce
vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov SPoŠ.
1.6.1.2 Distribuovať dotazníky a pozvánky na úvodný seminár projektu
zamestnávateľom.
1.6.1.3 Úvodný seminár projektu v priestoroch Strednej
poľnohospodárskej školy.
1.6.1.4 Vyhodnotiť výsledky dotazníkov.
1.6.1.5 Vyhotoviť brožúru o výsledkoch prieskumu.
Aktivity špecifického cieľa 2:
1.6.2.1 Zostaviť tímy odborných predmetov a tímy vybraných
všeobecnovdelávacich predmetov.
1.6.2.2 Publikovať čiastkové výsledky projektu.
1.6.2.3 Vypracovať učebné osnovy a vytvoriť doplnkové učebné texty
pre jednotlivé predmety.
1.6.2.4 Vybrať vzorky žiakov na pilotné vyučovanie.
1.6.2.5 Publikovať čiastkové výsledky projektu.
Aktivity špecifického cieľa 3:
1.6.3.1 Pilotné vyučovanie.
1.6.3.2 Publikovať doterajšie výsledky.
Aktivity špecifického cieľa 4:
1.6.4.1 Vyhodnotiť výsledky pilotného vyučovania.
1.6.4.2 Uskutočniť konferenciu pre zamestnávateľov
|
|
|
|
 |
|
|
- 6 - |
|
|
Požiadavky zamestnávateľov vzhľadom na
odbornú pripravenosť absolventov SPoŠ vo Veľkých Kapušanoch
Z realizovaného prieskumu, ktorý sa uskutočnil medzi podnikateľmi
zaoberajúcimi sa agropodnikaním a agroturistikou vyplynuli
nasledovné závery:
- Podnikatelia navrhujú posilniť výučbu marketingu, manažmentu,
právnej náuky a informatiky. Škola sa má zamerať na výučbu
racionálnej výživy, pôdoznalectva, záhradníctva, včelárstva,
vinohradníctva a ekológie poľnohospodárstva.
- Podnikatelia ďalej navrhujú:
- využívať modernejšie aktivizujúce formy vyučovania, ktoré u žiakov
rozvíjajú samostatnosť, komunikatívnosť, tvorivosť a konkrétne
praktické zručnosti,
- vo výučbe využívať internet, odbornú tlač, exkurzie, prax priamo
vo výrobe a skúsenosti odborníkov z praxe,
- poznať činnosti daňového úradu, Úradu práce, sociálnych vecí a
roiny a Sociálnej poisťovne,
- vlastniť vodičské oprávnenie, hlavne skupiny B,
- aby odborná súvislá prax v podniku trvala minimálne 3 týždne,
- aby počas odbornej praxe žiaci mali možnosť prejsť všetkými
oddeleniami podniku a spoznať základné činnosti, ktoré sú nevyhnutné
pre ich chod,
|
|
|
|
 |
|
|
- 7 - |
|
|
- osvojiť si organizačné a obsahové náplne stredného manažmentu,
- osvojiť si aspoň jeden cudzí jazyk, najlepšie anglický,
- naučiť sa správne komunikovať so spolupracovníkmi, vhodným
spôsobom riešiť konfliktné situácie a problémy,
- viesť žiakov k tímovej spolupráci,
- prepájať teóriu s praxou,
- rozvíjať u žiakov pozitívny postoj k učeniu a k práci,
- aktualizovať zloženie odborných predmetov podľa potrieb praxe,
- vyučovať zaujímavo,
- redukovať množstvo učiva,
- aktívne spolupracovať s podnikmi,
- vyžadovať od každého učiteľa, aby neustále sledoval zmeny a
najnovšie výdobytky vedy a techniky vo svojom odbore a promptne
tieto poznatky poskytoval žiakom,
- na rozvoj kľúčových kompetencií vypracovať vhodné modelové
situácie, prípadové štúdie, problémy, projekty,
- pozývať do školy odborníkov z praxe, aby oboznámili žiakov so
skutočnými úspechmi ale aj s prekážkami ich podnikateľskej činnosti,
- zamerať sa viac na výučbu odborných predmetov,
- umožniť učiteľom a žiakom účasť na výstavách a veľtrhoch, kde sa
dozvedia o novinkách v poĺnohospodárstve.
|
|
|
|
 |
|
|
- 8 - |
|
|
Očakávané výsledky projektu:
- výstup
- 37 inovovaných a novovytvorených učebných osnov,
- 6000 strán novovytvorených učebných textov,
- 60 žiakov zúčastnených na programoch založených na inovovaných a novovytvorených učebných osnovách.
- výsledok
- 25% žiakov študujúcich podľa inovovaných učebných osnov z celkového počtu žiakov školy,
- 43% inovovaných učebných osnov z celkového počtu učebných osnov používaných na škole.
- dopad
- 37 inovovaných učebných osnov fungujúcich po 12 mesiacoch od
ukončenia pomoci,
- 241 žiakov odborného vzdelávania študujúcich podľa inovovaných
učebných osnov po 12 mesiacov od ukončenia pomoci.
|
|
|
|
 |
|
|
- 9 - |
|
|
Význam aktivít projektu pre
absolventov SPoŠ
Poskytovanie odborného vzdelávania a prípravy, ktoré vyhovujú
požiadavkám trhu práce, ako aj požiadavkám spoločnosti založenej na
vedomostiach je jedinou cestou ako zlepšiť možnosti absolventov
odborných škôl pri hľadaní zamestnania.
Aktivity projektu vedú k zlepšeniu odbornej pripravenosti,
digitálnej gramotnosti a zručností potrebných na dosiahnutie úspechu
pri uplatnení sa na trhu práce. Zníženie miery nezamestnanosti v
regióne je základným predpokladom pre zabezpečenie jeho ekonomickej
stability a budúceho rozvoja.
Celkový cieľ projektu prispieva k výchove vysokokvalifikovaných a
flexibilných mladých ľudí, ktorí sú schopní so silnými kompetenciami
v informačných a komunikačných technológiách, dostatočnými
jazykovými, podnikateľskými a sociálnymi vedomosťami a zručnosťami
uplatniť sa na trhu práce a pružne reagovať na všetky jeho zmeny.
V rámci projektu bude overovaný postup implementácie nových učebných
osnov, učebných plánov a projektového vyučovania vo vyučovaní
odborných predmetov a vybraných všeobecnovzdelávacích predmetov na
SPoŠ.
Overené postupy škola ustáli vo svojom vzdelávacom systéme a rozvíja
vyučovanie na základe overených postupov aj vo vyučovaní ostatných
predmetov. Výsledkom aktivít bude vytvorenie nového systému
poskytovania vzdelávacích služieb, zameraného na rozvoj tvorivého
myslenia, kľúčových odborných a všeobecných kompetencií mladých
absolventov.
|
|
|
|
 |
|
|
- 10 - |
|
|
Realizátor projektu
Stredná poľnohospodárska škola vo Veľkých Kapušanoch má vyše 50
ročný tradíciu, v priebehu polstoročia vychovala desiatky odborníkov
poľnohospodárov.
Počet tried na škole: 10
Počet žiakov: 201
Počet pedagogických zamestnancov: 18
Študijné odbory:
AGROPODNIKANIE: alternatívne poľnohospodárstvo
AGROPODNIKANIE: agroturistika
AGROPODNIKANIE: poľnohospodársky manažment
Škola dosahuje dlhodobo výborné výchovno-vzdelávacie výsledky i
úspechy v mimoškolskej činnosti.
Realizované projekty
INFOVEK – od r. 2003
Otvorená škola – Infovek – 2005
DIGITÁLNE ŠTÚROVSTVO – od apríla 2006
ESF – „Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na SpoŠ vo
Veľkých Kapušanoch“
|
|
|
|
 |
|
|
- 11 - |
|
|
 |
|
|
Európsky sociálny fond je európskym finančným
nástrojom, ktorý podporuje vytváranie nových a lepších pracovných
miest, rozvoj ľudských zdrojov, zvyšovanie kvality a produktivity
práce a sociálnu integráciu na trh práce.
Európsky sociálny fond podporuje a dopĺňa
činnosti členských štátov zamerané na rozvoj trhu práce a ľudských
zdrojov hlavne v kontexte nových aktívnych politík a systému boja
proti nezamestnanosti.
Európsky sociálny fond bol zriadený v roku 1957
Rímskou zmluvou o založení Európskeho hospodárskeho spoločenstva. Je
najstarší zo všetkých štrukturálnych fondov. Investuje už takmer 50
rokov finančné prostriedky do programov, ktoré prispievajú aj k
zvýšeniu odbornosti ľudí a rozvoju ich pracovného potenciálu.
Slovenská republika začala čerpať finančné prostriedky z Európskeho
sociálneho fondu v roku 2004.
Riadením pomoci z Európskeho sociálneho fondu je
na základe uznesenia vlády č. 317 poverené Ministerstvo práce,
sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Poslaním Európskeho sociálneho fondu (ESF) je
predchádzať nezamestnanosti, odstraňovať nezamestnanosť, pomáhať
zamestnancom ako aj podnikom čeliť novým výzvam, podporovať sociálnu
integráciu a rovnosť príležitostí v zamestnaní a hospodársku a
sociálnu súdržnosť. |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
- 12 - |
|
|
Projektový tím |
|
|
|
Manažér projektu: |
Ing. Nóra Jencsőová Dajka |
|
|
Koordinátor projektu: |
PhDr. Mária Kaletová |
|
|
Správca siete: |
Ing. Ernest Kaleta |
|
|
Účtovník projektu: |
Terézia Kis Bertová |
|
|
Administrátor projektu: |
Alžbeta Cserépová |
|
|
Kontakt:
Stredná poľnohospodárska škola
Nám. I. Dobóa č.1
079 01 Veľké Kapušany
E-mail: skola@sposkap.svcmi.sk
Tel.: 056/6382427
Ďalšie informácie o projekte na: www.sposvkapusany.edu.sk
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|