Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou. 

 

Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na SPoŠ
vo Veľkých Kapušanoch

Projekt realizovaný v rámci Sektorového operačného programu
Ľudské zdroje

  • Priorita 3: Zvýšenie kvalifikačného potenciálu a adaptability zamestnancov a osôb vstupujúcich na trh práce
  • Opatrenie 3.1: Prispôsobenie odbornej prípravy a vzdelávania požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach

Európsky sociálny fond

 


realizácia projektu
október 2006 – august 2008


Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou.


Popis projektu

Celkový cieľ projektu:

Celkovým cieľom projektu je vytvoriť, overiť a upraviť učebné osnovy vzhľadom na aktuálne potreby trhu práce regiónu a spoločnosti založenej na vedomostiach.

Špecifické ciele projektu:

Špecifický cieľ 1
Preskúmať požiadavky zamestnávateľov vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov v poľnohospodárstve.
Špecifický cieľ 2
Vytvoriť učebné osnovy pre vybrané skupiny odborných a všeobecno-vzdelávacích predmetov rešpektujúce požiadavky zamestnávateľov.
Špecifický cieľ 3
Overiť novovytvorené učebné osnovy vo výučbe profilovaných predmetov na vzorke žiakov.
Špecifický cieľ 4
Vyhodnotiť výsledky projektu za účasti zamestnávateľov .

Cieľové skupiny projektu:

  • pedagogickí pracovníci,
  • žiaci stredných škôl,
  • žiaci stredných škôl pochádzajúcich zo znevýhodneného prostredia.

Aktivity projektu:

Aktivity v rámci špecifického cieľa 1:

    • Vytvoriť dotazník na zmapovanie požiadaviek trhu práce vzhľadom na odbornú
    • pripravenosť absolventov študijných odborov Strednej poľnohospodárskej školy.
    • Distribuovať dotazníky a pozvánky na úvodný seminár projektu zamestnávateľom.
    • Úvodný seminár projektu v priestoroch Strednej poľnohospodárskej školy
    • Vyhodnotiť výsledky dotazníkov
    • Vyhotoviť brožúru o výsledkoch prieskumu

Aktivity špecifického cieľa 2:

    • Zostaviť tímy odborných predmetov a tímy vybraných všeobecnovdelávacich predmetov
    • Publikovať čiastkové výsledky projektu
    • Vypracovať učebné osnovy a vytvoriť doplnkové učebné texty pre jednotlivé predmety
    • Vybrať vzorky žiakov na pilotné vyučovanie
    • Publikovať čiastkové výsledky projektu

Aktivity špecifického cieľa 3:

    • Pilotné vyučovanie
    • Publikovať doterajšie výsledky

Aktivity špecifického cieľa 4:

    • Vyhodnotiť výsledky pilotného vyučovania
    • Uskutočniť konferenciu pre zamestnávateľov

Očakávané výsledky projektu:

  • výstup
    • 37 inovovaných a novovytvorených učebných osnov a učebných plánov
    • 6000 strán novovytvorených učebných textov
    • 60 žiakov zúčastnených na programoch založených na inovovaných a novovytvorených učebných osnovách

  • výsledok
    • 25% žiakov študujúcich podľa inovovaných a novovytvorených učebných osnov z celkového počtu žiakov školy
    • 43% inovovaných a novovytvorených učebných osnov z celkového počtu učebných osnov používaných na škole

  • dopad
    • 37 inovovaných a novovytvorených učebných osnov fungujúcich po 12 mesiacoch od ukončenia pomoci
    • 241 žiakov odborného vzdelávania študujúcich podľa inovovaných a novovytvorených učebných osnov po 12 mesiacov od ukončenia pomoci

Pridaná hodnota projektu:

Investície do rozvoja ľudských zdrojov prostredníctvom vzdelávania a prípravy sa premietnu do:

    • zvýšenia celkového kvalifikačného potenciálu a adaptability osôb vstupujúcich na trh práce,
    • vytvorenia základu pre celoživotné vzdelávanie odborníkov,
    • celkového ekonomického a sociálneho rozvoja regiónu,
    • rozvoja kvality vzdelávacou inštitúciou ponúkaných vzdelávacích služieb,
    • vytváraniu nových pracovných miest,
    • zvýšeniu miery zamestnanosti mladých.
Inštitucionálny rámec projektu:
a) Riadenie projektu Riadenie projektu zabezpečuje Stredná poľnohospodárska škola v súlade s organizačným poriadkom školy.

b) Implementácia aktivít

Manažér projektu spolu s koordinátorom projektu vykonávajú – zabezpečenie publicity projektu, zabezpečenie informovanosti verejnosti o aktivitách projektu, organizovanie aktivít projektu, zber a hodnotenie dotazníkov, vyhotovenie brožúry o výsledkoch prieskumu, zostavenie tímov odborných predmetov a tímov vybraných všeobecnovzdelávacích predmetov, koordinácia práce tímov, výber predmetov a žiakov na overovanie, koordinácia práce tímov pri vypracovávaní učebných textov, koordinácia vyučovania podľa nových učebných osnov, zisťovanie a spracovanie výsledkov, organizácia konferencie pre zamestnávateľov, zabezpečenie uplatnenia vytvorených učebných osnov a učebných plánov na SPoŠ.

Účtovník – riadi finančné hospodárenie projektu a nesie zodpovednosť za dodržiavanie podmienok čerpania a použitia finančných prostriedkov projektu a za správnosť účtovníctva a mzdového účtovníctva.

c) Monitorovanie

Monitorovanie bude zabezpečiť SPoŠ prostredníctvom interných pracovníkov.

Zdroje údajov: výstupy vyučovania na základe novovytvorených učebných osnov a projektového vyučovania, výsledky testov a osobných rozhovoroch.

Dopad projektu:

a) finančná udržateľnosť
Po ukončení financovania aktivít z nenávratného finančného príspevku aktivity budú financované z vlastných zdrojov. Dodatočný nárast vlastných zdrojov dosiahne škola zo zvýšenia sumy štátnej dotácie v dôsledku zvyšovania počtu žiakov na škole. Tento nárast možno predpokladať z dôvodu zvýšenia atraktívnosti študijných odborov. Škola môže poskytovať svoje vzdelávacie služby prípadným záujemcom, t.j. vytvára kurzy celoživotného vzdelávania v rámci ktorých využije overené inovované učebné osnovy a učebné texty. K udržateľnosti projektu prispievajú aj postupy a metódy realizácie jednotlivých aktivít, ktoré budú využité pri implementácií ďalších projektov v oblasti vzdelávania a prípravy.

b) inštitucionálna úroveň

Realizácia projektu je opodstatnená z dôvodu zaostalosti regiónu v oblasti odborného vzdelávania. Dôsledkom týchto problémov je rast nezamestnanosti mladých. Poskytovanie odborného vzdelávania a prípravy, ktoré vyhovujú požiadavkám trhu práce, ako aj požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach je jedinou cestou ako zlepšiť možnosti absolventov odborných škôl pri hľadaní zamestnania.

c) strategická úroveň

Celkový cieľ projektu prispieva k výchove vysokokvalifikovaných a flexibilných mladých ľudí, ktorí sú schopní so silnými kompetenciami v informačných a komunikačných technológiách, dostatočnými jazykovými, podnikateľskými a sociálnymi vedomosťami a zručnosťami uplatniť sa na trhu práce a pružne reagovať na všetky jeho zmeny. Práve tieto zručnosti a vedomosti vytvárajú možnosti pre mladých ľudí získať kvalitnejšie pracovné miesto.
V rámci projektu bude overovaný postup implementácie nových učebných osnov, učebných plánov a projektového vyučovania vo vyučovaní odborných predmetov