Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou. 


Projektové vyučovanie

Projektové vyučovanie je efektívny spôsob výučby, pri ktorom môžeme využívať niektoré progresívne didaktické metódy ako problémové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, diskusia. Samotná realizácia projektovej formy vyučovania na hodinách nie je pevne stanovená, a preto ani neobmedzuje učiteľa v jeho tvorivosti a spôsoboch realizácie vyučovacej hodiny.
Zdrojom nadobúdania a rozvíjania vedomostí žiakov pri projektovej metóde vyučovania je riešenie projektov, praktických pracovných úloh.

Ciele projektového vyučovania

Primárnym cieľom projektového vyučovania je aktívne zapojiť žiakov do poznávacieho procesu. Proces poznávania je charakteristický svojou otvorenosťou. Učitelia vytvárajú problémové scenáre a otázky, ktoré vedú k tomu, aby žiaci rozmýšľali o tom, čo sa učia. Scenáre projektov sú len rámcové a dotvárajú sa v spolupráci so žiakmi počas riešenia. Realizácia projektu závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú učitelia a žiaci inšpirovaní svojim najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú z bežného života.

Z hľadiska kognitívnych cieľov projektové vyučovanie umožňuje:

  • prehlbovať a rozširovať poznanie
  • integrovať poznatky do uceleného systému poznania
  • rozvíjať tvorivé myslenie
  • uvedomovať si význam a zmysel poznávania

Edukačné a formatívne ciele spočívajú predovšetkým v rozvíjaní schopností a návykov:

  • samostatne a tvorivo pracovať
  • plánovať vlastnú prácu a dokončiť ju
  • niesť zodpovednosť za svoju prácu a prekonávať prekážky
  • pracovať s informáciami (knihy, encyklopédie, internet, a pod.)
  • prezentovať svoju vlastnú prácu , vystupovať, s právne sa vyjadrovať
  • argumentovať
  • spolupracovať, komunikovať, tolerovať a prijímať iné názory
  • hodnotiť svoju prácu a prácu svojich kolegov
Základné princípy projektového vyučovania
    1. Zreteľ na potreby a záujmy detí – výber témy má vhodne prispieť k sebarealizácii žiaka, umožniť mu získať nové skúsenosti a pohľady na vyučovací predmet. Zreteľ na aktuálnu situáciu – spájať školu so životom.
    2. Interisciplinarita – prekračovať rámec jednotlivých vyučovacích predmetov.
    3. Sebaregulácia pri učení – žiaci si plánujú, realizujú a hodnotia svoje projekty, učia sa učiť.
    4. Orientácia na produkt – produkt prináša zmysluplnosť učenia, celej práce, čím motivuje žiakov, žiaci prezentujú svoj produkt pred triedou.
    5. Skupinová realizácia – pri práci v tímoch sa žiaci učia spolupracovať, komunikovať, ale učia sa aj tolerancii a riešeniu konfliktov.
Delenie projektov
    1. podľa cieľa:

      1. problémové – riešiť problém zo života
      2. konštrukčné (tvorivé) – vytvoriť, navrhnúť niečo nové
      3. hodnotiace – posudzovať, skúmať, hodnotiť problém
      4. drilové (nácvikové, upevňovacie) – natrvalo osvojiť zručnosti, vedomosti
    2. podľa počtu riešiteľov:

      1. individuálne – rieši žiak sám
      2. skupinové – rieši skupina žiakov
    3. podľa časovej dĺžky:

      1. krátkodobé – vymedzený časový úsek počas školského roka (týždeň, mesiac ...)
      2. dlhodobé – celý školský rok, polrok
    4. podľa miesta realizácie:
      1. školské – žiaci pracujú na projekte len ann vyučovacej hodine jedného alebo viacerých predmetoch
      2. domáce – žiaci pracujú na projekte len doma
      3. kombinované – žiaci časť proejktu realizujú v škole a časť doma (najvhodnejší spôsob)

Metodika projektového vyučovania

Projekt má štyri základné kroky:

  1. Zámer – sem patrí samotný podnet a jeho spracovanie (nálada, náhoda, záujem, motivácia detí, znalosť detí, pohľad na učivo) a formulácia východiska, jadra problému, tj. o čo vlastne pôjde.
  2. Plánovanie - je vytýčenie základných tém a okruhov, určenie činností a prostriedkov, rozdelenie úloh skupinám, či jednotlivcom, časový plán a pod. V tejto etape preberajú iniciatívu žiaci, učiteľ vystupuje v úlohe konzultanta, poradcu.
  3. Uskutočnenie – predstavuje vlastné riešenie projektovej úlohy, návrh alternatív, výber optimálneho riešenia, spracovanie podkladov, dokumentácie. Realizujú ho deti, prejavuje sa ich aktivita, tvorivá činnosť, samostatnosť, komunikácia, učia sa spolupracovať, získavajú hodnotovú orientáciu, zodpovednosť a pod. Učiteľ je skôr v pozadí, ale môže podľa potreby zastávať rolu vodcu, organizátora, pomocníka, oponenta, rozhodcu a pod.
  4. Hodnotenie – orientuje sa hlavne na detské hodnotenie priebehu celej akcie a prezentáciu jej výsledkov. Rovnocenne sa tu uplatňuje samozrejme i hodnotenie zo strany učiteľa.

Postup pri riešení projektu

  1. Príprava projektu – učiteľ
      1. stanovenie:
        • cieľa – musí byť jasný, realizovateľný
        • času trvania – nesmie byť príliš krátky alebo príliš dlhý
        • miesta realizácie projektu – doma, v škole
      2. výber témy – primeraná veku a schopnostiam žiakov, prirodzená, pravdivá, významná pre život, rozvíjajúca záujmy žiakov, využívajúca poznatky z iných predmetov
      3. mapovanie témy – príprava pracovných listov, vhodných úloh, literatúry
      4. formulácia zadania projektu
      5. zostavenie kostry projektu – vypracovanie písomného zadania projektu, v ktorom je uvedený cieľ, obsah, časový harmonogram, doporučená literatúra, spôsob hodnotenia
  2. Realizácia projektu – žiak, učiteľ má rolu pomocníka, poradcu
      1. prípravná fáza – zbieranie materiálu, meranie, skúmanie problému ...
      2. vlastná realizácia
  3. Vyhodnotenie výsledkov projektu – prezentácia vlastnej práce a získaných výsledkov (obhajoba)
      1. priame – žiakmi, učiteľmi, ktorí prideľujú body jednotlivým prácam podľa stanovených kritérií, ako sú: obsah, rozsah, výstižnosť, originalita, technické spracovanie .....
      2. nepriame – testovanie úrovne osvojenia vedomostí a zručností

Praktická ukážka návrhu projektu:

Matematika


Projektová úloha pre žiakov 3. ročníka v tematickom celku ŠTATISTIKA

Téma: NAŠA TRIEDA V ČÍSLACH (vopred zadaná)

Hlavný cieľ: ovládať základné štatistické pojmy, vedieť ich aplikovať pri spracovaní
vlastného štatistického súboru

Obsah práce:
      1. spracovanie základnej teórie zo štatistiky
      2. tabuľka vlastnej databázy štatistických znakov
      3. spracovanie konkrétneho štatistického súboru (jednotlivé štatistické výpočty)
      4. grafické vyjadrenie štatistických údajov
      5. záver (vyhodnotenie prieskumu)
Informatika

Témy:
  • Digitálny zvuk a obraz (HTML): príprava vyučovacieho materiálu na maturitu
  • Sprievodca krajinou (HTML): praktická príručka
  • Dinosaury (PPT): spoznajme svet pred miliónmi rokov

Podmienky pre tvorbu projektov:

Rozsah:
  • pre tvorbu HTML stránky
    • 4 strany jednotlivec
    • 8 strán skupina
  • pre tvorbu prezentácie
    • 8 strán jednotlivec
    • 16 strán skupina
Vývojové prostredie: PowerPoint, Golden, resp. ďalšie ľubovoľné editory

Obsah: musí obsahovať texty, obrázky, zvuk, hypertext (odkazy), príp. viacjazyčný