Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou. 



 

„Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na SPoŠ

vo Veľkých Kapušanoch“

Európsky sociálny fond (ESF)

Vznikol v r. 1957.

Riadi sa Nariadením (ES) Európskeho Parlamentu a Rady Európskej únie č.1784/1999 z 12. júla 1999 o Európskom sociálnom fonde.

Fond podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov zamerané na rozvoj trhu práce a ľudských zdrojov v nasledujúcich 5 oblastiach politík:

  1. rozvoj a podpora aktívnych politík trhu práce na prevenciu a boj proti nezamestnanosti;
  2. podpora rovnakých príležitostí prístupu na trh práce pre všetkých so zvláštnym dôrazom na osoby ohrozené sociálnou exklúziou;
  3. podpora a zlepšovanie odborného vzdelávania a prípravy a poradenstva ako súčasť politiky celoživotného vzdelávania;
  4. podpora kvalifikovanej, vzdelanej a flexibilnej pracovnej sily, inovácie v organizácii práce, rozvoja podnikania, rozširovanie kvalifikácie a zvyšovanie ľudského potenciálu vo výskume, vede a technike;
  5. špecifické opatrenia na zlepšenie prístupu a účasti žien na trhu práce.

Štruktúra ESF v SR

  • Riadiaci orgán:
    Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Sekcia riadenia ESF
  • Sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom:
    Ministerstvo školstva SR – Odbor pre ESF
    Odbor pre oprávnenosť výdavkov ESF
  • Platobný orgán:
    Ministerstvo financií SR – Odbor platobného orgánu pre štrukturálne fondy EÚ
  • Platobná jednotka:
    Ministerstvo školstva SR – Oddelenie finančného riadenia pre ESF a program PHARE
    MPSVR SR – Finančný odbor

Sektorový operačný program Ľudské zdroje

PRIORITA 3 Zvýšenie kvalifikačného potenciálu a adaptability zamestnancov a osôb vstupujúcich na trh práce

OPATRENIE 3.1 Prispôsobenie odbornej prípravy a vzdelávania požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach
OPATRENIE 3.2 Zvýšenie rozsahu, zlepšenie a širšie poskytovanie ďalšieho vzdelávania s cieľom zlepšiť kvalifikáciu a adaptabilitu zamestnancov
PODOPATRENIE 3.3.A Rozvoj poradenstva o povolaniach a zamestnaniach

Typy aktivít - SOP ĽZ

  • Zvyšovanie prístupu k ďalšiemu vzdelávaniu zavedením nových foriem ďalšieho vzdelávania, napr. programy druhej šance – 3.2;
  • Implementácia vzdelávacích programov/kurzov zameraných na získanie zručností v oblasti IKT pre učiteľov, lektorov, študentov – 3.2;
  • Odborné vzdelávanie učiteľov – kariérnych poradcov – 3.3.A;
  • Realizácia programov poradenstva o povolaniach a zamestnaniach pre príjemcov na všetkých stupňoch škôl – 3.3.A;
  • Vytvorenie programov dištančného vzdelávania – 3.2;
  • Typy aktivít – SOP ĽZ
  • Modernizácia učebných osnov- 3.1;
  • Tvorba alebo adaptácia odborných učebníc a metodických pomôcok pre odborné vzdelávanie a prípravu na školách – 3.1;
  • Štipendijné programy pre osoby zo sociálne znevýhodneného prostredia – 3.1;
  • Prípravné a doučovacie kurzy pre štúdium na strednej škole pre žiakov ZŠ zo sociálne znevýhodneného prostredia – 3.1;
  • E-learning – 3.2;

Typy aktivít – SOP ĽZ

  • Organizovanie „otvorených dní kariéry“ pre študentov a rodičov s cieľom prepojiť vzdelávaciu sféru so svetom práce a výroby – 3.3.A;
  • Podpora projektového vyučovania na školách – 3.1;
  • Podpora systému otvorenej školy – 3.2;
  • Podpora myšlienky „učiacich sa regiónov“ – 3.2;
  • Ďalšie vzdelávanie výchovných poradcov – 3.3.A.

Celkovým cieľom projektu „Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na SPOŠ vo Veľkých Kapušanoch“ v rámci Opatrenia 3.1 je:
vytvoriť, overiť a upraviť učebné osnovy vzhľadom na aktuálne potreby trhu práce regiónu a spoločnosti založenej na vedomostiach.

Špecifické ciele projektu

  • Preskúmanie požiadaviek zamestnávateľov vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov.
  • Vytvorenie učebných osnov rešpektujúcich požiadavky zamestnávateľov.
  • Overenie novovytvorených učebných osnov vo výučbe.
  • Vyhodnotenie výsledkov projektu.

Hlavné dôvody realizácie projektu

  • vysoká miera nezamestnanosti mladých,
  • nízka úroveň informačnej gramotnosti,
  • nedostatočné zručnosi a skúsenosti žiakov v oblasti podniakteľských aktivít,
  • chýbajúce tvorivé myslenie žiakov,
  • neschopnoť riešiť konkrétne životné situácie / krízové situácie,
  • chýbajúca samostatnosť žiakov při riešení úloh,
  • neschopnosť riešiť problémy, konfliktné situácie,
  • neexistujú učebné osnovy a učebné texty rozvíjajúce kľúčové kompetencie žiakov,
  • ovládanie cudzích jazykov na nízkej úrovni,
  • nepoznanie potrieb a očakávaní trhu práce v oblasti odbornej prípravy absolventov.

Cieľové skupiny , ktorým má projekt pomôcť

  • pedagogickí pracovníci,
  • žiaci stredných škôl,
  • žiaci stredných škôl pochádzajúcich zo znevýhodneného prostredia.

Strategické dokumenty, na ktoré projekt nadväzuje

  • Projekt „MILÉNIUM“
  • Memorandum celoživotného vzdelávania
  • Koncepcia celoživotného vzdelávania v Slovenskej republike
  • Národný rozvojový plán Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja KSK
  • Program hospodárskeho rozvoja mesta Veľké Kapušany na roky 2003-2006

Aktivity realizované v rámci projektu

  • Zmapovanie požiadaviek trhu práce vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov SPoŠ.
  • Organizovanie úvodného seminára projektu.
  • Vyhodnotenie výsledkov dotazníka.
  • Vyhotovenie brožúry o výsledkoch prieskumu.
  • Zostavenie tímov odborných predmetov a tímov vybraných všeobecnovzdelávacích predmetov.
  • Vypracovanie učebných osnov a vytvorenie doplnkových učebných textov pre jednotlivé predmety.
  • Výber vzorky žiakov na pilotné vyučovanie.
  • Realizácia pilotného vyučovania.
  • Vyhodnotenie výsledkov pilotného vyučovania.
  • Uskutočnenie konferencie pre zamestnávateľské organizácie a podnikateľov.

Očakávané výsledky projektu

  • Výstupy:
    • 60 žiakov študujúcich podľa novovytvorených učebných osnov
    • 37 novovytvorených učebných osnov
    • 6000 strán novovytvorených učebných textov
  • Výsledok:
    • 25 % žiakov školy študujúcich podľa
      modernizovaných učebných osnov
    • 43 % inovovaných učebných osnov
  • Dopad:
    • 241 žiakov študujúcich v inovovaných programoch odborného vzdelávania po 12 mesiacoch od ukončenia realizácie projektu
    • 37 inovovaných/novovytvorených učebných osnov fungujúcich po 12 mesiacoch od ukončenia realizácie projektu

Pridaná hodnota projektu

  • zvýšenie celkového kvalifikačného potenciálu a adaptability osôb vstupujúcich na trh práce,
  • vytvorenie základu pre celoživotné vzdelávanie odborníkov,
  • celkový ekonomický a sociálny rozvoj regiónu,
  • rozvoj kvality vzdelávacou inštitúciou ponúkaných vzdelávacích služieb,
  • vytváranie nových pracovných miest,
  • zvýšenie miery zamestnanosti mladých.

Projekt prispieva k výchove v vysokokvalifikovaných a flexibilných mladých ľudí, ktorí sú schopní so silnými kompetenciami v informačných a komunikačných technológiách, dostatočnými jazykovými, podnikateľskými a sociálnymi vedomosťami a zručnosťami uplatniť sa na trhu práce a pružne reagovať na všetky jeho zmeny.

Ďakujem za pozornosť.

Dátum stretnutia: 27.októbra 2006 o 15.30 hod. Prezentácia na stiahnutie