| 
		 | 
		
		
		
	
		
			|   | 
		 
		
			
			
				„Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na SPoŠ 
			vo Veľkých Kapušanoch“ 
			 
			
			Európsky sociálny fond (ESF) 
			 
			Vznikol v r. 1957.
			 
			Riadi sa Nariadením (ES) 
			Európskeho Parlamentu a Rady Európskej únie č.1784/1999 z 12. júla 
			1999 o Európskom sociálnom fonde.
			 
			Fond podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov 
			zamerané na rozvoj trhu práce a ľudských zdrojov v nasledujúcich 5 
			oblastiach politík:
			 
			 
			
			
			- rozvoj a podpora aktívnych politík trhu práce na prevenciu a boj 
			proti nezamestnanosti;
			
 - podpora rovnakých príležitostí prístupu na trh práce pre všetkých 
			so zvláštnym dôrazom na osoby ohrozené sociálnou exklúziou;
			
 - podpora a zlepšovanie odborného vzdelávania a prípravy a 
			poradenstva ako súčasť politiky celoživotného vzdelávania;
			
 - podpora kvalifikovanej, vzdelanej a flexibilnej pracovnej sily, 
			inovácie v organizácii práce, rozvoja podnikania, rozširovanie 
			kvalifikácie a zvyšovanie ľudského potenciálu vo výskume, vede a 
			technike;
			
 - špecifické opatrenia na zlepšenie prístupu a účasti žien na trhu 
			práce.
			
  
			
			
			
			Štruktúra ESF v SR 
			
			
			
				- Riadiaci orgán:
 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Sekcia riadenia ESF
					
				 - Sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom:
				
 Ministerstvo školstva SR – Odbor pre ESF
				 Odbor pre oprávnenosť výdavkov ESF					
				 - Platobný orgán:
				
 Ministerstvo financií SR – Odbor platobného orgánu pre štrukturálne fondy EÚ
				 - Platobná jednotka:
				
 Ministerstvo školstva SR – Oddelenie finančného	riadenia pre ESF a program PHARE
				 MPSVR SR – Finančný odbor
			  
			Sektorový operačný program Ľudské zdroje 
			 
			
			PRIORITA 3 Zvýšenie kvalifikačného potenciálu a adaptability 
			zamestnancov a osôb vstupujúcich na trh práce 
			
			 
			OPATRENIE 3.1 Prispôsobenie odbornej prípravy a vzdelávania 
			požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach 
			OPATRENIE 3.2 Zvýšenie rozsahu, zlepšenie a širšie poskytovanie 
			ďalšieho vzdelávania s cieľom zlepšiť kvalifikáciu a adaptabilitu 
			zamestnancov 
			PODOPATRENIE 3.3.A Rozvoj poradenstva o povolaniach a zamestnaniach
  
			 
			
			Typy aktivít - SOP ĽZ 
			
				- Zvyšovanie prístupu k ďalšiemu vzdelávaniu zavedením nových foriem	ďalšieho vzdelávania, napr. programy druhej šance – 3.2;
				
 - Implementácia vzdelávacích programov/kurzov zameraných na získanie 	zručností v oblasti IKT pre učiteľov, lektorov, študentov – 3.2;
				
 - Odborné vzdelávanie učiteľov – kariérnych poradcov – 3.3.A;
				
 - Realizácia programov poradenstva o povolaniach a zamestnaniach pre príjemcov na všetkých stupňoch škôl – 3.3.A;
				
 - Vytvorenie programov dištančného vzdelávania – 3.2;
				
 - Typy aktivít – SOP ĽZ
				
 - Modernizácia učebných osnov- 3.1;
				
 - Tvorba alebo adaptácia odborných učebníc a metodických pomôcok pre odborné vzdelávanie a prípravu na školách – 3.1;
				
 - Štipendijné programy pre osoby zo sociálne znevýhodneného prostredia – 3.1;
				
 - Prípravné a doučovacie kurzy pre štúdium na strednej škole pre žiakov ZŠ zo sociálne znevýhodneného prostredia – 3.1;
				
 - E-learning – 3.2;
			
  
			
			Typy aktivít – SOP ĽZ 
			
				- Organizovanie „otvorených dní kariéry“ pre študentov a rodičov s cieľom prepojiť vzdelávaciu sféru so svetom práce a výroby – 3.3.A;
				
 - Podpora projektového vyučovania na školách – 3.1;
				
 - Podpora systému otvorenej školy – 3.2; 
				
 - Podpora myšlienky „učiacich sa regiónov“ – 3.2;
				
 - Ďalšie vzdelávanie výchovných poradcov – 3.3.A.
			
  
			
			Celkovým cieľom projektu „Zvýšenie úrovne odborného vzdelávania na 
			SPOŠ vo Veľkých Kapušanoch“ v rámci Opatrenia 3.1 je: vytvoriť, overiť a upraviť učebné osnovy vzhľadom na aktuálne 
			potreby trhu práce regiónu a spoločnosti založenej na vedomostiach.
			
			 Špecifické ciele projektu
			 
			
				- Preskúmanie požiadaviek zamestnávateľov vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov.
				
 - Vytvorenie učebných osnov rešpektujúcich požiadavky zamestnávateľov.
				
 - Overenie novovytvorených učebných osnov vo výučbe.
				
 - Vyhodnotenie výsledkov projektu.
			
  
			Hlavné dôvody realizácie projektu
			 
			
				- vysoká miera nezamestnanosti mladých,
				
 - nízka úroveň informačnej gramotnosti,
				
 - nedostatočné zručnosi a skúsenosti žiakov v oblasti podniakteľských aktivít,
				
 - chýbajúce tvorivé myslenie žiakov,
				
 - neschopnoť riešiť konkrétne životné situácie / krízové situácie,
				
 - chýbajúca samostatnosť žiakov při riešení úloh,
				
 - neschopnosť riešiť problémy, konfliktné situácie,
				
 - neexistujú učebné osnovy a učebné texty rozvíjajúce kľúčové kompetencie žiakov,
				
 - ovládanie cudzích jazykov na nízkej úrovni,
				
 - nepoznanie potrieb a očakávaní trhu práce v oblasti odbornej prípravy absolventov.
			
  
				Cieľové skupiny , ktorým má projekt pomôcť
				 
				
				- pedagogickí pracovníci,
				
 - žiaci stredných škôl,
				
 - žiaci stredných škôl pochádzajúcich zo znevýhodneného prostredia.
			
  	
				Strategické dokumenty, na ktoré projekt nadväzuje
				 
			
				- Projekt „MILÉNIUM“
				
 - Memorandum celoživotného vzdelávania
				
 - Koncepcia celoživotného vzdelávania v Slovenskej republike
				
 - Národný rozvojový plán
				Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja KSK
				
 - Program hospodárskeho rozvoja mesta Veľké Kapušany na roky 2003-2006
			
  	
				Aktivity realizované v rámci projektu
				 
				
				- Zmapovanie požiadaviek trhu práce vzhľadom na odbornú pripravenosť absolventov SPoŠ.
				
 - Organizovanie úvodného seminára projektu.
				
 - Vyhodnotenie výsledkov dotazníka.
				
 - Vyhotovenie brožúry o výsledkoch prieskumu.
				
 - Zostavenie tímov odborných predmetov a tímov vybraných všeobecnovzdelávacích predmetov.
				
 - Vypracovanie učebných osnov a vytvorenie doplnkových učebných textov pre jednotlivé predmety.
				
 - Výber vzorky žiakov na pilotné vyučovanie.
				
 - Realizácia pilotného vyučovania.
				
 - Vyhodnotenie výsledkov pilotného vyučovania.
				
 - Uskutočnenie konferencie pre zamestnávateľské 	organizácie a podnikateľov.
			
  	
				Očakávané výsledky projektu 
				 
				
			 
				- Výstupy:
				
					- 60 žiakov študujúcich podľa novovytvorených	učebných osnov
					
 - 37 novovytvorených učebných osnov
					
 - 6000 strán novovytvorených učebných textov
				
  
			  
			
				- Výsledok:
				
					- 25 % žiakov školy študujúcich podľa 
 modernizovaných učebných osnov
					 - 43 % inovovaných učebných osnov
				
  
			  
				
				- Dopad:
				
					- 241 žiakov študujúcich v inovovaných programoch odborného vzdelávania po 12 mesiacoch od ukončenia realizácie projektu
					
 - 37 inovovaných/novovytvorených učebných osnov fungujúcich po 12 mesiacoch od ukončenia realizácie projektu
				
  
			  		
				
				Pridaná hodnota projektu 
			
				- zvýšenie celkového kvalifikačného potenciálu a adaptability	osôb vstupujúcich na trh práce,
				
 - vytvorenie základu pre celoživotné vzdelávanie odborníkov,
				
 - celkový ekonomický a sociálny rozvoj regiónu,
				
 - rozvoj kvality vzdelávacou inštitúciou ponúkaných vzdelávacích 	služieb,
				
 - vytváranie nových pracovných miest,
				
 - zvýšenie miery zamestnanosti mladých.
			
  
			Projekt prispieva k výchove v vysokokvalifikovaných a 
				flexibilných mladých ľudí, ktorí sú schopní so silnými 
				kompetenciami v informačných a komunikačných technológiách, 
				dostatočnými jazykovými, podnikateľskými a sociálnymi 
				vedomosťami a zručnosťami uplatniť sa na trhu práce a pružne 
				reagovať na všetky jeho zmeny. 
  Ďakujem za pozornosť. 
				 
				 | 
			 
			 
			
			 
		
			| Dátum 
			stretnutia: 27.októbra 2006 o 15.30 hod. | 
			
			Prezentácia na stiahnutie | 
			
			
			  | 
		 
		
			
			 
			  | 
		 
		
			|   | 
		 
	 
		 
		   | 
		
		
					 |