Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou. 

 

 

STREDNÁ POĽNOHOSPODÁRSKA ŠKOLA VEĽKÉ KAPUŠANY



Učebné osnovy predmetu



INFORMATIKA


Študijný odbor:

4210 6 00

 

agropodnikanie
Odborné zameranie:

11

  alternatívne poľnohospodárstvo
 

13

  agroturistika



Denné štúdium absolventov základnej školy


1. Charakteristika predmetu


Predmet informatika v štvrtom ročníku naväzuje na vedomosti získané v prvom a druhom ročníku a rozširuje o znalosti, ktoré môžu využiť v praxi. Patrí sem prezentovanie malých firiem na web stránkach, ako aj prezentácia na workshopoch. Bez vhodných prezentačných aktivít nie je možné sa zviditeľniť a mať možnosť sa úspešne uplatniť na trhu práce.
Úlohou predmetu informatika je umožniť žiakom získať vedomosti, zručnosti a návyky potrebné pre prácu s počítačových sieťach. Tie umožňujú hromadné spracovanie informácií, či už v lokálnej sieti, a poskytujú žiakom základné informácie o najnovších spôsoboch hromadného prijímania a spracovania informácií pomocou počítačových sietí alebo celosvetovej sieti Internet. Zároveň by mal žiakov uviesť do problematiky vytvárania hypertextových dokumentov pomocou jazyka HTML. Pritom je nevyhnutné používať aj programy, slúžiace na vytváranie grafických súborov, ktoré tvoria podstatnú časť hypertextových dokumentov. Nevyhnutnou súčasťou modernej doby je dokumentovanie a zachytávanie vhodných momentov pri práci pomocou fotoaparátom a kamerou. Preto súčasťou výuky je aj oblasť práce a spracovanie digitálnych fotografií a videa.
Po absolvovaní predmetu má žiak vedieť užívateľským spôsobom pracovať v počítačových sietiach, vytvárať jednoduché web stránky, spracovať fotografie, video a ich prezentáciu, zdokonaliť sa v elektronickej komunikácii
Rozsah a obsah učiva v učebnej osnove je vyhotovený vzhľadom na rýchly rozvoj výpočtovej techniky s prihliadnutím na hardwarové a softwarové vybavenie školy.V škole sa môže používať len legálne nadobudnutý softvér. Je neprípustné, aby sa vo vyučovaní používal, resp. predvádzal softvér nadobudnutý porušením licenčných a autorských práv. Tým by sa nemohol dosiahnuť jeden zo základných výchovných princípov a tiež jeden zo všeobecných cieľov informatiky vo vzdelaní – naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo. Predmet informatika musí vychovávať právne vedomie v súvislosti s IT.
Bolo by vhodné zúčastniť sa exkurzie do moderne vybavených laboratórií, výstavy, resp. zúčastniť sa dní otvorených dverí na podujatiach, kde sa môžu študenti oboznámiť s najnovším technickým a programovým vybavením a spôsobmi využitia, ale aj zneužitia informácií.



2. Rozpis učiva

4. ročník
(2 hodiny týždenne, spolu 54 hodín,
z toho 54 hodín cvičení)

Teória

Počet hodín

       

1.

  Internet – sieť

5

     
    1.1.   História vzniku siete „Internet“  
    1.2.   Základné pojmy potrebné pri práci s Internetom  
    1.3.   Morálna zásada ľudí pracujúcich s Internetom  
    1.4.   Adresy používané pri práci s Internetom  
    1.5.   Služby Internetu  
           
2.  

Programy na vytváranie a úpravu grafických súborov

5
           
    2.1.   Úvod do grafických programov  
    2.2.   Vytvorenie nového grafického súboru  
    2.3.   Tvorba časopisu a plagátov  
    2.4.   Používanie špeciálnych efektov  
           
3.  

Práca s prezentačným programov MS PowerPoint

6
           
    3.1.   Vytvorenie, otvorenie a uloženie prezentácie  
    3.2.   Zmena vzhľadu prezentácie, práca so šablónami, farebnými schémami, ručné formátovanie – výhody, nevýhody  
    3.3.   Práca so snímkami, výber vhodného typu snímku, zmena typu snímku  
    3.4.   Použitie hypertextových odkazov  
    3.5.   Animácie a prechodové efekty  
    3.6.   Vytvorenie stránok s poznámkami a podkladmi, tlač prezentácie  
           
4.  

Tvorba www stránok programom MS FrontPage

16
           
    4.1.   Základné princípy tvorby stránok WWW a jazyka HTML  
    4.2.   MS FrontPage, (charakteristika, základné služby a ovládanie programu, inštalácia a nastavenie pracovného prostredia )  
    4.3.   Tvorba stránok (vytvorenie jednoduchej firemnej prezentácie pomocou sprievodcu grafické zobrazenie a správa jednotlivých zložiek webu, pridávanie a odoberanie stránok, navigačná hierarchia, úprava názvov)  
    4.4.   Údržba jednotlivých stránok  
    4.5.   Formátovanie textu a odstavca, šablóny návrhu, grafické vzory - témy  
    4.6.   Tabuľky a ich formátovanie  
    4.7.   Tvorba odkazov, interné a externé odkazy  
    4.8.   Publikovanie súborov a odosielanie elektronickej pošty pomocou stránky  
    4.9.   Rámce - funkcia a použitie, úprava zostavy rámcov, použitie odkazov v rámcoch  
    4.10.   Pokročilé riadiace prvky - ActiveX, Java Script, Visual Basic Script - ukážka  
    4.11.   Import údajov na stránku, spolupráca s ostatnými programami MS Office  
    4.12.   Internet Explorer a Netscape Navigator - porovnanie a kompatibilita  
    4.13.   Spolupráca viacerých autorov na tvorbe stránok  
    4.14.   Publikovanie WWW projektu  
           
5:  

Práca s fotoaparátom

6
           
    5.1.   Základy fotografovania  
    5.2.   Oboznámenie sa s digitálnym fotoaparátom a jeho funkciami  
    5.3.   Základné úpravy fotografií, zmena veľkosti, zmena rozlíšenia, jas, kontrast, farebné vyváženie  
    5.4.   Orezanie, zaostrenie, pridanie textu do obrázku, vytvorenie ozdobného rámčeka  
    5.5.   Príprava fotografií pre tlač  
           
6.  

Práca s digitálnou kamerou

10
           
    6.1.   Oboznámenie sa kamerou, ovládacie prvky  
    6.2.   Nahrávanie pomocou digitálnej kamery  
    6.3.   Import filmu do počítača  
    6.4.   Spracovanie filmu na časovej osi, ( prechody, titulky, obrázky, zvukové efekty, hudba)  
    6.5.   Zobrazenie okna film  
    6.6.   Videoklipy, trimovanie videoklipov, rozdeľovanie a zlučovanie  
    6.7.   Editácia statických obrazov  
    6.8.   Menu disku  
    6.9.   Export videa, výstup na diskové média, výstup do súboru  
           
7.  

Práca na projektovej úlohe

6
           
    7.1.   Zadanie projektovej úlohy  
    7.2.   Zber dát pre projektovú úlohu  
    7.3.   Spracovanie a triedenie dát  
    7.4.   Vyhodnotenie a prezentácia zadania