STREDNÁ POĽNOHOSPODÁRSKA ŠKOLA VEĽKÉ KAPUŠANY
Učebné osnovy predmetu
PSYCHOLÓGIA PRÁCE A MEDZIĽUDSKÉ VZŤAHY
(voliteľný predmet)
Študijný odbor: |
4210 6 00 |
|
agropodnikanie |
Odborné zameranie: |
13 |
|
alternatívne poľnohospodárstvo |
|
11 |
|
agroturistika |
Denné štúdium absolventov základnej školy
1. Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu psychológia práce a medziľudských vzťahov je
poskytnúť žiakom niektoré poznatky zo psychológie práce s ťažiskom
na oblasť práce s ľuďmi. V prvých teoretických okruhoch by mali
žiaci získať určité poznatky o základných psychologických pojmoch o
determinácii psychiky a o osobnosti. Témy druhého teoretického
okruhu by im mali poskytnúť poznatky týkajúce sa psychologických
aspektov pracovného prostredia, fyzikálneho, ale predovšetkým
sociálneho, ktoré sú základom pre vytváranie a formovanie dobrých
medziľudských vzťahov a priaznivých sociálnych podmienok pracovnej
činnosti. Ďalšie témy sú zamerané na rozvoj komunikačných,
riadiacich a organizačných schopností žiakov so súčasným osvojením
si základných princípoch spoločenského správania sa.
Pri výučbe predmetu psychológia a medziľudské vzťahy sa uplatňujú
zásady projektového vyučovania.
Voliteľný predmet psychológia a medziľudské vzťahy je zaradený do 3.
ročníka.
Rozpis učiva je rozpracovaný v tematickom pláne podľa potrieb
odborného zamerania a požiadaviek trhu práce v regióne školy.
2. Rozpis učiva
3. ročník
(2 hodiny týždenne, spolu 58 hodín)
Teória |
Počet hodín |
|
|
|
|
1. |
|
Poznatkový systém
psychológie, činnosť a osobnosť |
11 |
|
|
|
|
|
1.1. |
|
Predmet psychológia. Hlavné smery
psychologického myslenia. Vymedzenie základných pojmov:
psychika, vedomie, nevedomie, prežívanie a správanie.
Členenie psychologických vied. Psychológia práce, jej
predmet a úlohy. |
|
|
|
1.2. |
|
Osobnosť človeka. Všeobecná charakteristika
osobnosti, vlastnosti osobnosti a ich úloha v živote a v
práci. Vymedzenie základných pojmov: postoje, záujmy,
hodnoty, ašpirácie, frustrácia. |
|
|
|
1.3. |
|
Význam sebadôvery. Sebavedomie a sebaistota
z psychologického hľadiska. Dvanásť zásad ako získať
sebadôveru. Pravidlá sebaprezentácie pri hľadaní pracovného
miesta. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
Psychologické prístupy k práci a
pracovným podmienkam |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1. |
|
Pracovná činnosť z psychologického hľadiska.
Klasifikácia a štruktúra pracovných skupín. Pracovný výkon a
výkonnosť, ukazovatele výkonu, činitele ovplyvňujúce
pracovný výkon, ukazovatele výkonu. |
|
|
|
2.2. |
|
Psychologické aspekty pracovného prostredia:
fyzické faktory pracovného prostredia a ich vplyv na
človeka, estetika a ekológia pracovného prostredia, sociálne
pracovné prostredie. Vpyv farieb na človeka. |
|
|
|
2.3. |
|
Motivácia k práci a pracovná spokojnosť.
Motivácia a stimulácia pracovníkov, hmotné a sociálne
stimuly k práci. Prejavy nesprávneho motivovania
pracovníkov. |
|
|
|
2.4. |
|
Stres a záťažové situácie. Formy stresu,
dôsledky stresu. Medziľudské vzťahy v pracovnej skupine.
Konflikt. Štádiá konfliktu. Spôsoby riešenia konfliktov.
Možné výsledky riešenia konfliktov. |
|
|
|
2.5. |
|
Psychológia v personálnej práci. Základné
ciele a úlohy personálnej práce, prijímanie a
rozmiestňovanie pracovníkov. Hodnotenie pracovníkov, odborný
rast a rozvoj pracovníkov, rekvalifikácia. |
|
|
|
|
|
3. |
|
Psychologické aspekty komunikácie |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1. |
|
Komunikácia. Formy komunikácie. Zásady a
pravidlá komunikácie. Najčastejšie chyby pri komunikácii. |
|
|
|
3.2. |
|
Neverbálna komunikácia. Význam prvého dojmu.
Hlas a jeho význam pri komunikácii. Mimika, reč očí,
destikulácia, haptika, postoje tela, pohyby tela. |
|
|
|
3.3. |
|
Umenie telefonovať. Telefonovanie na
pracovisku. |
|
|
|
3.4. |
|
E-mailovanie. Charakteristika e-mailu.
Anatómia e-mailu. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
Osobnosť riadiaceho pracovníka a
psychologické problémy riadenia |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1. |
|
Osobnosť riadiaceho pracovníka, jeho
odborné, organizátorské a osobnostné vlastnosti. Podmienky
manažérskej úspešnosti. Rozdelenie času manažéra. Efektívne
plánovanie času. |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
Abeceda úspešnosti v spoločenskom styku |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1. |
|
Správne oslovenie. Funkcia pozdravu. Správne
predstavenie sa, používanie vizitky. Pozívanie hostí,
prijímanie návštevy. |
|
|
|
5.2. |
|
Význam obliekania. |
|
|